Hoe kun je gezonder thuiswerken?

Een bedrijf aan huis of regelmatig vanuit huis werken is heerlijk: je hebt alle vrijheid en tussendoor kun je je kinderen opvangen als zij uit school komen. Maar even belangrijk als op kantoor is het zaak om je thuiswerkplek ergonomisch in te richten. Zo voorkom je rugklachten en andere arbeidsgerelateerde ziektes, zoals rsi, zeker als je veel tijd achter de computer doorbrengt. Richt je werkplek dus in met de juiste meubelen, want voorkomen is beter dan genezen!

Gevolgen van verkeerd zitten op je werkplek

De hele dag zittend werken kan een flinke belasting voor je rug en nek zijn. Op de langere termijn kan dat leiden tot klachten als stramme spieren, overbelasting van bepaalde spieren en hoofdpijn. Dit zijn vaak de voorbodes van serieuze klachten, zoals hernia. Tegelijkertijd kun je je door pijnklachten minder goed concentreren, je bent minder productief en het risico op ziekteverzuim neemt toe.

Uit onderzoek is gebleken dat 32 procent van alle ziektedagen het gevolg is van spier- en gewrichtsaandoeningen als gevolg van een niet goed ingerichte werkplek. Gelukkig zijn er tal van hulpmiddelen waarmee je je thuiswerkplek op een ergonomisch verantwoorde manier kunt inrichten. Schaf ze aan wanneer je je thuiswerkplek inricht, want voorkomen is altijd beter dan genezen!

Kom in beweging op je thuiswerkplek

Een ergonomische werkplek begint met de keuze voor een bureaustoel die actief zitten bevordert en die je laat bewegen terwijl je zit. Een ergonomische bureaustoel van Kaiser Kraft heeft een wiebelende zitting, een afgeronde voorkant en is kantelbaar. Hij laat je wiebelen, wippen en schommelen: wat vroeger in de schoolbanken nooit mocht, wordt nu aanbevolen op de werkvloer. Door het wiebelen worden de spieren in je lage rug en lendenen geactiveerd.

Onbewust ben je continu in beweging en zit je actief. Het is uiteraard belangrijk dat de stoel is ingesteld op jouw lichaam. Zo moeten je knieƫn in een hoek van 90 graden staan en mogen je hamstrings niet worden afgekneld. Je armen moeten losjes op de armleuningen rusten, waarbij er geen enkele spierspanning in je schouders aanwezig is. De rugleuning moet vooral een goede ondersteuning bieden aan je lendenen. Bij een stoel met synchroon-mechanisme biedt de rugleuning lichte tegendruk.

Zorg dat je goed op de hoogte bent

Naast een ergonomische bureaustoel die een actieve zithouding bevordert, is het ook zaak om je bureau en computer op de juiste hoogte te zetten. Tijdens het werken mogen je armen niet op het bureaublad rusten: hierdoor komen de spieren en bloedvaten in je onderarmen in de knel. Om nekklachten te voorkomen, is het zaak om niet met gebogen hoofd naar je scherm te kijken.

Zorg dat je beeldscherm zo staat, dat je recht vooruit kijkt. Helemaal perfect is een bureau dat je elektrisch in hoogte kunt verstellen. Dat biedt je namelijk de mogelijkheid om van je stoel af te komen en staand te werken. Het zijn kleine details, maar als het gaat om je gezondheid is een optimale en actieve zithouding essentieel bij het voorkomen van rug- en nekklachten.

Geen reacties

    Geef een reactie